A V63-as mozdony
A V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamos mozdony sorozat. Beceneve „Gigant”.
Története
A nehéz tehervonatok és a nehezebb személyvonatok számára rendelte meg a MÁV a V63-as villamosmozdony-sorozatot. A már korábban kikísérletezett tirisztoros szabályzással az első mozdonyt, a V63 001 pályaszámút 1975-ben szállította a Ganz, majd egy évvel később a második prototípust, mely a V63 002 pályaszámot kapta. Mindkét mozdony még nyugati elektronikával rendelkezett. A V63 003, V63 004, V63 005, V63 006 és V63 007 pályaszámú nullszériás mozdonyok 1980–1981-ben épültek, immár magyar elektronikával. 1984-től a Krupptól megvásárolt licenc alapján más, jobb futástulajdonságú forgóvázakkal kezdődött meg a szériamozdonyok építése: 1988-ig 49 darab készült el belőlük, így összesen 56 tagot számlált a Gigant-flotta. 2007-ben 52 létező példány volt még.
A már forgalomban nem lévő Gigantok közül a V63 001 pályaszámú mozdony a Magyar Vasúttörténeti Parkban szimulátornak átalakítva, eredeti festéssel került kiállításra, a V63 002, V63 003 és V63 005 pályaszámú gépek pedig lángvágó által lettek szétvágva.
1992-ben kezdődött meg a végül 10 darabos V63.1 sorozat átépítése. Ezek a mozdonyok megváltoztatott fogaskerék-áttételt, módosított vonatbefolyásoló berendezést, elektronikus sebességmérő- és adatrögzítő berendezést kaptak (TELOC 2200), engedélyezett maximális sebességük pedig 160 km/h lett. A 10 db mozdony pályaszáma: V63 138, V63 143, V63 144, V63 150, V63 151, V63 152, V63 153, V63 154, V63 155, V63 156. A V63 006 pályaszámú nullszériás gépet is átalakították, új pályaszáma V63 106 lett, de néhány év múltán visszaalakították eredeti áttételeire és pályaszámára.
A V63-as mozdonyok Budapest-Ferencváros, Dombóvár és Nyíregyháza telephelyek között vannak szétosztva. A 100-as pályaszámcsoportúak kizárólag Budapest-Ferencváros mozdonyállományát erősítik.
MÁV V63 |
|
|
|
Gyártó: |
|
Gyártásban: |
|
Tengelyelrendezés: |
Co'Co' |
Nyomtávolság: |
1 435 mm |
Legnagyobb sebesség: |
120/160 km/h |
Ütközők közötti hossz: |
19 540 mm |
Magasság: |
4 420 mm |
Szélesség: |
3 040 mm |
Szolgálati tömeg: |
116/118 t |
Névleges teljesítmény: |
3 575 kW |
Áramnem: |
25 kV 50 Hz |
Átalakítás 160 km/h sebességhez
1992-ben kezdődött meg a végül 10 darabos V63.1xx sorozat átépítése. Ezek a mozdonyok megváltoztatott fogaskerék-áttételt, módosított vonatbefolyásoló berendezést, elektronikus sebességmérő- és adatrögzítő berendezést kaptak (TELOC 2200). Engedélyezett maximális sebességük 160 km/h lett. A 10 db mozdony pályaszáma: V63 138, V63 143, V63 144, V63 150, V63 151, V63 152, V63 153, V63 154, V63 155, V63 156. A kísérletek a V63 006 pályaszámú nullszériás géppel kezdődtek. Pályaszáma 1992-től V63 106 lett. A gépet a kísérletek befejezésével, majd hosszas félreállítás után felújították és visszaszámozták. Az elektronikája és a más áttételű kerékpárjai azonban megmaradtak a mai napig. Nem hivatalos források szerint az 1990-es évek elején selejtezett V63-002 160 km/h-ra áttételezett tengelyeit kapta, mely logikusnak hat, hiszen egyszerűbb volt mint új tengelyeket készíttetni.
Állomásítás
A V63-as mozdonyok Budapest-Ferencváros, Dombóvár és Nyíregyháza telephelyek között vannak szétosztva. A 100-as pályaszámcsoportúak kizárólag a Ferencváros fűtőház mozdonyállományát erősítik.
ETCS felszerelése
2006-ban a V63 048, V63 138, V63 151 mozdonyokon üzembehelyezték az ETCS nemzetközi vonatbefolyásoló berendezéseket, a 3 mozdonnyal folyik az ETCS-tesztüzem a Budapest-Hegyeshalom vonalon.
Nevek
A mozdony nevét tudatja a szemlélővel a mozdonyszekrény oldalára helyezett tábla.
Néhány mozdony nagyjaink, elsősorban a vasútért sokat tett személyek nevét kapta:
- V63 138 - Kandó Kálmán
- V63 143 - Baross Gábor
- V63 152 - Kossuth Lajos
- V63 154 - Dr. Verebély László
- V63 155 - Gróf Mikó Imre
- V63 156 - Gróf Széchenyi István
Néhány mozdony pedig magyar vasutas települések nevét kapta:
- V63 013: Dombóvár
- V63 017: Celldömölk
- V63 023: Püspökladány
- V63 034: Budapest-Ferencváros
- V63 035: Cegléd
- V63 036: Hatvan
A Gigantok szállítása
- V63 003-007: 1981
- V63 008-012: 1984
- V63 013-024: 1985
- V63 025-036: 1986
- V63 037-048: 1987
- V63 049-056: 1988 Forrás: Wikipédia
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
T. Ismeretlen, aki e honlapot (eoldal.hu) szerkesztette !
Hozzászólásom kettős szándékú.
Részben gratulálok, már a szándékhoz is, melynek nyomán eme információk, érdekességek, a keveseket érdeklő, de mégis érdekfeszítő gépekről, sajátosságaikról, történetükről hozzáférhetővé váltak.
Másfelől, kritikát kell gyakorolnom.
A kissé fentebb, a MÁV V63 sor. mozdonyairól szóló ismertetésük sajnos két tárgyi tévedést is tartalmaz. A hiba nem is volna egy ilyen szintű "fórum" esetében szóvá-teendő, hisz a tévedés nem oly súlyos, hogy "helyre-igazítást követelne", ám mégis szóvá teszem.
Mégpedig a "tárgyi-igazság helyreállítása" mellett azért, mert az olvasható információkban az oly bosszantó, s életünk sok-sok területét
mérgező jelenséget, a hazai fejlesztés-gyártás-termelés-alkotás lebecsülését, s a "nyugati világ" nem mindig- és nem mindig kellően indokolt "felmagasztalását" vélem felfedezni. S ezt nem tűrhetem.
Épp eleget áldoztunk e szemlélet oltárán, ebben a félig lerombolt, önbecsülésétől és alkotni-akarásától-képességétől megfosztott országban.
Tárgyszerűleg:
A két prototípus V63-as mozdony közül a 001 tartalmazott SIEMENS gyártmányú főráramköri tirisztoros áram-átalakítót, amely azonban amerikai WESTINGHOUSE gyártmányú tirisztorokkal készült.
A 002 számú gép a GANZ Villamossági Művek azonos célú tirisztoros berendezését tartalmazta. A próbaüzemben, majd a rendes üzemvitel éveiben, mindkettő bevált. A sorozatgyártás alapja a 002 szerinti kivitel lett. És szemlélet dolga, azt látom-e ebben, hogy az elsőhöz még nyugati technika kellett, vagy azt látom-e, hogy ugyanakkor (!) a hazai ipar is képes volt bőven-megfelelő konstrukció kidolgozására és gyártására. A döntés, csupán szemlélet kérdése.
A másik tárgyi tévedés: a mozdony futóműve.
Szó sincs arról, hogy a Krupp-licenc forgóváz sokkal jobb futási tulajdonságokkal rendelkezne. S ha már itt is a hazai' lebecsülésénél tartunk, mindenkinek ajánlom figyelmébe a fényévnyi különbséget a V43-asok pocsék futású-rugózású futóműve és a V63-asok GANZ-MÁVAG UFC forgóvázainak futásjósága között. Persze, ez nem téma, hisz a V43-as esetében egy "nyugati konstrukcó" pocsékságáról kellene írni, a hazai óriási fölényét elismerve. A valódi ok a Krupp forgóvázak alkalmazására, azok lényegesen egyszerűbb szerkezete, és könyebb-olcsóbb karbantarthatósága, amelynek szerepe a megrendelő MÁV döntésében fölényes volt minden más szempont fölött ...
Elnézést, ha megbántottam volna szavaimmal valakit, nem az volt szándékom. Mentségem, hogy, én magam még ahhoz a korosztályhoz
tartozom, amelynek tagjai még emlékeznek arra, hogy ez az ország valaha Kandó Kálmán hazája és a méltán világhírű Ganz gyárak országa volt, s nem csupán a világpiac sokad-osztályú lerakóhelye.
Horváth Géza
vasúti járműgépész
Re: geza.x@citromail.hu
(Spieder, 2013.08.30 20:22)Te egy okoskodó kis vasutas vagy a nénikédet igazítsd ki !
geza.x@citromail.hu
(Horváth Géza, 2011.01.27 23:37)